Boligerne
Her finder du beskrivelse af de forskellige boliger og praktiske informationer om indflytning, mad, rengøring og meget mere.
Baldersbo Plejehjem ligger i Høje Taastrup Kommune og er en del af Sundheds- og Omsorgscentret tilbud til ældre.
Baldersbo ligger i Hedehusene tæt ved Roskildevej. Der er ikke langt til indkøbsmuligheder og offentlig transport, og der er masser af grønne arealer rundt om.
Baldersbo har 75 boliger: 46 plejeboliger og 26 boliger til demente samt 3 aflastningspladser.
Om boligerne
Boligerne er fordelt i 3 bygninger, som hænger sammen. I huset er der mange gode rum til fællesfaciliteter.
Alle boligerne har bad, toilet, tekøkken, køle- fryseskab, køkkenskabe, klædeskabe, stik til radio/tv og telefon, og hver enkelt bolig har enten altan eller terrasse.
Baldersbo består i dag af 6 afdelinger.
- Engen: 10 almene boliger
- Heden: 10 almene boliger
- Marken: 8 almene boliger
- Lunden: 8 almene boliger
- Valmuen: 7 almene boliger
- Oasen: 19 demenspladser
- Lagunen: 10 almene boliger
Se nogle eksempler i fanen plantegninger.
Baldersbo Plejehjem har 3 aflastningspladser, der tildeles gennem kommunens visitationsenhed i Sundheds- og Omsorgscentret på rådhuset.
Har du behov for en aflastningsplads i kortere eller længere tid, så kontakt visitationsenheden på telefonnummer 43 59 17 71 eller via mail på visitationsenheden@htk.dk
Vaskeordning
Det er muligt at tilmelde sig til vaskeordning gennem vaskeriet Elis og få afhentet sit private tøj til vask 1 gang ugentligt (mandag). Betaling for vaskeordningen opkræves sammen med betaling for aflastningsopholdet, der opkræves gennem kommunen 1 gang om måneden. Pt. er prisen 292 kr. pr. måned, dog opkræves der kun for de antal uger der sendes tøj til vask. (prisen reguleres årligt ved de kommunale budgetvedtagelser).
Ønsker du at tilmelde dig vaskeordning, skal du tilsvarende kontakte personalet på afdelingen.
Lejlighederne er med terrasse.
Målet på tegningen er vejledende og kan variere fra lejlighed til lejlighed med normale byggetolerancer. Man bør altid foretage en opmåling i den tilbudte lejlighed, hvis der er tvivl om, hvorvidt der er plads til møblerne.
Den tilbudte lejlighed kan være spejlvendt.
Lejlighed i blok A

Lejlighed i blok B
Lejlighed i blok C

Inden indflytning
Inden indflytning er du velkommen til at komme på besøg på Baldersbo Plejehjem, og du er velkommen til at tage pårørende med. Hvis du ikke har mulighed for at besøge Baldersbo Plejehjem, kan du få besøg af personalet. Ved besøget taler vi om alle de praktiske oplysninger, der er i forbindelse med flytningen.
Flyttemeddelelse
Du skal selv sørge for at meddele flytning til bank, folkeregister, postkontor, avisabonnement, Elselskab, telefonselskab, mobilselskab, diverse foreninger og klubber m.m. Husk at skrive bolignummer på.
Mulighed for fast læge
Du har mulighed for at vælge Læge Bo Gerdes, der er tilknyttet Baldersbo Plejehjem som fast læge. Dette gøres ved at vælge lægeskift via Borger.dk med dit Nemid eller ved at kontakte kommunens Borgerservice. Det er også muligt at notere det på den flyttemeddelse der udfyldes og sendes til folkeregistret.
Læge Bo Gerdes kommer fast en gang ugentligt på Baldersbo Plejehjem. Ønsker du at konsultere Bo, når han er på plejehjemmet, skal du kontakte personalet, der vil koordinere det med lægen.
Pension
Du får din pension udbetalt på din konto, som du plejer.
Det du huske at tage med
Du skal medbringe møbler og andre personlig ejendele. Der vil være plejeseng i boligen, derudover skal du selv møblere og indrette boligen. Hvis du har hjælpemidler fra kommunen, skal du medbringe det til din nye bolig på plejehjemmet.
Husk også sygesikring og evt. testamente.
Vi anbefaler, at du selv medbringer sengelinned og håndklæder.
Toiletartikler
Du skal selv sørge for toiletartikler, hvis du ikke har valgt det i servicepakken. Servicepakken indeholder følgende:
- Engangs skumklude
- Tandpasta - obs tandbørste er ikke med i pakken
- Hudplejecreme
- Håndsæbe
- Intimsæbe
- shampoo
- Toiletpapir
- Protesebæger ved behov for dette
Rengøringsartikler
Du skal selv medbringe gulvskraber med teleskopskaft, en mindre affaldsspand og vasketøjskurv. Vi anbefaler at du vælger en vasketøjskurv med følgende mål: længde 40 cm, bredde 30 cm, højde 50 cm og ca. 40 l.
Der følger poser med til affaldsspanden i den obligatoriske rengøringspakke.
Vedligeholdelse af bygninger m.m.
Rent praktisk er det boligselskabet KAB, som administrerer Baldersbo Plejehjemmets bygninger.
KAB står for al vedligeholdelse omkring boligerne, fællearealerne og alt det tekniske som vand, varme m.m. Dog skal beboerne på plejehjemmet selv holde deres terrasse.
Det er også KAB, som varetager indflytningsrapport, udflytningsrapport og står for opkrævning af husleje.
Ejendomsmester
KAB har en ejendomsmester, som er tilknyttet Baldersbo Plejehjem. KABs hovedkontor ligger på Vester Voldgade 17, 1552 København V, telefon 33 63 10 00.
Hvis du ønsker at flytte fra Baldersbo Plejehjem, skal du henvende dig til KAB, Vester Voldgade 17, 1552 København V, Telefon 33 63 10 00.
Ved dødsfald
De pårørende aftaler med bedemanden, hvordan afdøde skal herfra og fortæller plejehjemmets personale om aftalen.
Senest to uger efter dødsfaldet skal indboet være hentet. I den forbindelse skal de pårørende underskrive en erklæring, hvor de bliver gjort bekendt med, at de ikke må disponere over boet, før skifteretten har talt. Erklæringen udleveres ved henvendelse til personalet på afdelingen.
Eventuelle kontanter, smykker og andet af værdi skal skrives på rydningserklæringen og efterfølgende udleveres til pårørende. KAB sender den underskrevne erklæring til skifteretten.
I forbindelse med dødsfald tilhører medicinen boet. Vi opfordrer pårørende til at aflevere medicinen på apoteket til videre destruktion. Hvis de pårørende ikke skaffer medicinen af vejen, gør personalet det.
Praktisk information
Du kan få en besøgsven gennem de frivillige organisationer Dansk Røde Kors eller Ældresagen.
Besøgsvennerne kan udover selskab være ledsagere til arrangementer, småindkøb, højtlæsning m.m.
Personalet på Baldersbo hjælper gerne med at skabe kontakten.
Du kan beholde din egen fodterapeut eller høre personalet om mulighed for kontakt til fodterapeut der kommer i huset.
Du kan beholde din egen frisør eller vælge at kontakte en mobilfrisør, som kan komme på Baldersbo og ordne dit hår. Hør evt. personalet på afdelingen om der er en frisør, der i forvejen kommer i huset.
Du kan beholde din egen læge eller vælge den fast-tilknyttede læge til plejehjemmet. På Baldersbo er det Bo Gerdes, der er fast læge.
Maden til beboerne modtages fra køkkenet på Henriksdal Plejehjem, hvor der i køkkenet er ansat kostfagligt personale. Personalet på afdelingerne sørger for anretning af maden m.m.
Menuplan
Køkkenet udarbejder en kostplan for en måned af gangen. Du kan se madplanen på opslagstavlerne i de enkelte afdelinger.
Hvis du skulle have brug for kostvejledning, især omkring diæter vil personalet og køkkenet være behjælpelig.
Køkkenet planlægger også en række temadage henover året, hvor der vil være forskelligt på menuen. Det kan være ved højtider eller andre mærkedage.
Har man ideer eller forslag til menuplanen er man altid velkommen til at kontakte køkkenet som er meget lydhør overfor ønsker. Køkkenet kan kontaktes på mail koekkenhenriksdal@htk.dk eller på tlf. 43352630.
Bestilling af måltider
Du kan bestille alle måltider og drikkevarer i køkkenet. Du kan også bestille gæstemåltider. Gæstemåltider bestilles før kl. 12.00 senest 2 dage før.
Du kan bestille kaffebord med brød til fødselsdagsarrangementer m.m. Bestilling skal ske en uge før.
Til alle højtider bestræber køkkenet sig på at lave traktementer på en sådan måde, at det for hver enkelt borger virker så hjemligt og hyggeligt som muligt. Ved disse lejligheder er pårørende altid velkomne, der vil være en egen betaling og man skal huske at forudbestille i køkkenet. Der kan betales med HTKpay samt mobilepay via HTKpay.
Afbestilling af måltider
Hvis du skal afbestille et måltid, skal du gøre det i køkkenet senest kl. 12.00 dagen før. Hvis du ikke gør det, kan du ikke opnå refusion for de måltider, du ikke har fået.
Bemærk, at du ikke får refusion, før du har været fraværende i mere end 5 hele dage. Køkkenet får automatisk besked via vores journalsystem når du er indlagt.
Hvis du får medicin fra apoteket, vil det blive leveret til Baldersbo ved oprettelse af PBS aftale hos apoteket. Ellers skal du selv hente din medicin på apoteket.
Medicin bliver som udgangspunkt pakket i doser.
Du skal selv betale din medicin, men du kan stadig søge offentlige tilskud efter gældende regler.
Der er små aflåste medicinskabe i alle boligerne.
Plejepersonalet hjælper med de ydelser, som du er visiteret til via kvalitetsstandarderne på samme måde, som hvis du havde hjemmehjælp.
Plejen/omsorgen tager udgangspunkt i en rehabiliterende tilgang, hvilket vil sige, at du motiveres til at klare det, som du selv kan. I samarbejde med kontaktpersonerne får du hjælp til det, du ikke selv kan klare.
Personalet og beboerne imellem bruger du-formen, medmindre andet bliver aftalt.
Vi vil altid banke på, inden vi går ind i din bolig, og vi har nøgle til din bolig, som kan bruges i nødstilfælde.
Information
Der hænges opslag om diverse arrangementer på opslagstavlerne i de enkelte afdelinger. Derudover laves der månedsblad der omdeles til alle beboere i huset samt sendes til mail til pårørende. Ønsker man som pårørende at komme på maillisten kan man kontakte administrativ medarbejder Linda Andersen på mail: lindaan@htk.dk
Post
Baldersbo modtager post en gang dagligt, sidst på formiddagen. Posten bliver lagt i postkasserne ved indgangen til boligerne.
Husk at få bolignr. og navn på eventuelle abonnementer mv.
På Baldersbo holder vi gudstjeneste en gang om måneden med Baldersbos tilknyttede præster.
Udover gudstjenesten er der mulighed for individuelle samtaler.
Vi bliver også inviteret over i kirken til gudstjeneste et par gange om året. Her har man mulighed for at deltage når man har lyst ved at kontakte personalet på afdelingen eller aktivitetsmedarbejder Bente.
Rengøring
Din bolig bliver gjort ren en gang om ugen og rengøringspakken er obligatorisk. Dine vinduer bliver pudset jævnligt. Prisen for dette er indregnet i din husleje.
Ønsker du en evt. hovedrengøring af boligen skal man selv rekvirere dette og selv stå for betalingen.
Tøjvask
Du har mulighed for at benytte vaskeriet Elis. For at blive tilmeldt vaskeordningen skal det vælges på servicekontrakten, der udleveres ved indflytning eller efter aftale med personalet. Vaskeordningen indeholder 1 sæk svarende til ca. 8 kg pr. uge. Tøjet skal kunne tåle at blive vasket ved 40 grader samt tumbles.
Der skal sammen med tilmelding til vaskeordningen udfyldes oplysninger om tilmelding til pbs på særskilt blanket fra vaskeriet, som indeholder evt. ekstra sæk til mervask samt evt. vask af sarte artikler eller andet tøj der ikke tåler tumbling.
Vaskeriet henter tøj en gang om ugen, og det kommer tilbage efter en uge så det er en god ide at have tøj til min. 14 dages brug.
Du kan beholde egen tandlæge eller vælge at tilmelde dig Omsorgstandplejen på servicekontrakten, der udleveres ved indflytning. Har du ikke valgt det ved indflytning, men ønsker at tilmelde dig kan du kontakte personalet som vil være behjælpelig med at få udfyldt ændringsblanket til servicekontrakten.
Omsorgstandpleje
Tillbud til beboere som pga. nedsat førlighed, fysisk eller psykisk handicap ikke kan benytte alm. tandplejebesøg. Omsorgstandplejen kommer til Baldersbo.
Hvis du ønsker Omsorgstandplejen, bestilles det på blanketten ”Aftale om køb af serviceydelser”., som fås på plejehjemmet. Prisen fremgår af samme blanket.
Du kan tale med din sagsbehandler om bl.a. boligstøtte m.m. Vi anbefaler, at det er de pårørende, der hjælper med økonomien eller at du får tilknyttet en økonomisk værge, hvis du ikke selv har mulighed for at stå for din økonomi.
Har du ingen pårørende og har brug for hjælp til den daglige økonomi, kan du lave en skriftlig administrationsaftale med personalet. Du kan søge om en økonomisk værge via Famileretshuset. Det kan din sagsbehandler eller personalet også hjælpe med.
Se takster for service for ældre på kommunens hjemmeside
Læs om boligstøtte på kommunens hjemmeside
Pension
Pensionister på plejehjemmet får udbetalt hele deres pension i lighed med pensionister i eget hjem. Pensionen indsættes som hidtil på din konto.
Rehabilitering
Formålet med rehabilitering er overordnet at sikre borgere med tabte færdigheder den maksimale livskvalitet.
Borgeren selv er omdrejningspunktet i en helhedsorienteret indsats, der skal hjælpe den enkelte til at genvinde og bibeholde den bedst mulige funktionsevne.
Derfor tilbydes alle beboere træning og deltagelse i forskellige aktiviteter, der understøtter og vedligeholder eksisterende færdigheder.

Find mere information om:
På Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside kan du finde information om, hvordan du søger en plejebolig og læse mere om ventelister.
En plejebolig er en lejebolig, og derfor betaler du husleje ligesom i enhver anden lejebolig. Der er mulighed for tilkøb af forskellige ydelser.
Der bliver hvert år ført tilsyn med plejehjemmene, som udarbejdes af Styrelsen for Patientsikkerhed og Høje-Taastrup Kommune.